Wees redelijk in uw eisen ten aanzien van de tijd, de energie en het enthousiasme van jeugdige spelers. Bedenk dat jongeren ook andere interesses hebben.
Leer uw spelers dat de spelregels afspraken zijn waar niemand zich aan mag onttrekken.
Zorg zo nodig voor goede scheidsrechters en voor een goede ontvangst en begeleiding.
Zorg voor een goede ontvangst van tegenstanders en gasten.
Vermijd dat getalenteerde spelers te veel in het veld staan. De minder goede spelers hebben zeker evenveel speeltijd nodig en hebben daar ook recht op.
Bedenk dat kinderen voor hun plezier spelen en iets willen leren. Winnen is slechts een onderdeel van het spel. Verliezen is dat trouwens ook.
Schreeuw niet en maak de voetballertjes nooit belachelijk als zij fouten maken of een wedstrijd verliezen.
Ontwikkel (team-)respect voor de vaardigheid van de tegenstander en voor de beslissingen van de scheidsrechter en assistenten.
Onze jeugdspelers hebben een trainer en een leider nodig die zij respecteren.
Wees gul met lof wanneer het verdiend is.
Blijf op de hoogte van de beginselen van goede training en van groei en ontwikkeling van kinderen.
Lever altijd een positieve bijdrage aan de kwaliteit van onze accommodatie door o.a. de kleedruimtes na gebruik netjes achter te laten.
Ga zorgvuldig en netjes om met materialen van de club en ruim ze altijd netjes op.
Demotiveer rookgedrag en gebruik van alcohol binnen de jeugd.
Wees in al je gedragingen een voorbeeld voor anderen.
De geboden van de trainer
Elke speler is even belangrijk. Dus geven we de demo en uitleg steeds voor allemaal samen.
De trainer zorgt er ook voor dat hij iedereen ziet en dat de spelers de uitleg of demo horen en/of zien.
Geef de uitleg en demo tegelijkertijd (of laat de spelers demonstreren) Hou dit zo kort mogelijk en laat de oefening zo snel mogelijk beginnen.
Zorg voor interactie. Laat de spelers tijdens de demo de sterke en zwakke punten van de uitvoering vaststellen.
Zorg voor uitdagende vormen
Spreek de taal van het kind (gebruik beeldspraak bij de allerkleinsten)
Moedig de spelers altijd aan (een positieve coaching zorgt voor succes ervaring)
Durf te coachen zodat ze voelen dat je hen wil helpers.
Geef tijdens de wedstrijd(vorm) geen richtlijnen aan de speler aan de bal voordat hij zijn actie inzet. Laat hen zelf oplossingen zoeken (vormen van creatieve spelers)
Bij een leergesprek worden de doelstellingen geevalueerd (na een vorm of na de training).
Laat hen actief deelnemen en vermijd dat het een luistergesprek wordt.
Hou steeds de score goed bij (ze spelen om te winnen) en waak over de reglementen.